Bluswater niet in het riool, maar naar de afvalverwerker

Bluswater niet in het riool, maar naar de afvalverwerker

WERKENDAM - Een grote brand in Tilburg, een drugsdumping in Oisterwijk of een lading zetmeel op de A27. Grote kans dat de wagens van ADJ Milieutechniek uit Werkendam opduiken om de rotzooi op te ruimen. Dat doen ze ruim drieduizend keer per jaar.

Rookpluimen tekenen maandagavond 4 februari rond half negen nog steeds de lucht boven bedrijventerrein Kraaiven in Tilburg. Grote vrachtwagens van ADJ Milieutechniek uit Werkendam draaien het terrein van Huijbtrex op, waar een loods dan al bijna helemaal door het vuur vernietigd is. De wagens komen het vervuilde bluswater opzuigen en afvoeren.

,,Een volumeklus", noemt Henri de Jong, directeur van ADJ Milieutechniek, het twee weken later. ,,Zeven wagens van ruim dertig kuub hebben we ingezet om het water af te voeren." Ter vergelijking: dat is genoeg om het Tilburgse recreatiebad van Stappegoor voor bijna de helft te vullen. De vacuümtanktrailers reden het bluswater naar ATM in Moerdijk, gespecialiseerd in verwerking van gevaarlijk afval. ,,Moet je je voorstellen dat het allemaal in het riool weg loopt."

Toiletpapier
Pardon, bluswater is gevaarlijk afval? Bij grote branden zoals die in Tilburg zeker, zegt De Jong. In dit geval gingen er duizenden rollen toiletpapier en pakjes zakdoekjes in vlammen op. ,,Ook in papier zitten allerlei stoffen, afhankelijk van hoe het is gefineerd en geïnkt. Het staat op pallets. Alles smelt. Dat in combinatie met het blusmiddel: sproeischuim. In zulke enorme hoeveelheden zorgt dat voor vervuiling. Bij een huisbrandje zul je ons niet zo snel tegenkomen."

"Bij een huisbrand­je zul je ons niet zo snel tegenkomen

- Henri de Jong

Maar bij Huijbtrex dus wel. Om te voorkomen dat het water het riool in liep, werd de leiding ter plekke dichtgedraaid. De verantwoordelijkheid van het bedrijf, zo is dat vastgelegd in de milieuvergunning. In de wetenschap dat water altijd het laagste punt opzoekt, betekende dit dat de ADJ-wagens vooral de laaddocks moesten leegzuigen.

Calamiteiten
ADJ Milieutechniek is gespecialiseerd in calamiteiten zoals deze. Het bedrijf doet de klok rond aan milieu-incidentenbestrijding. Dit betekent dat alle 112-meldingen nauwkeurig in de gaten worden gehouden door een medewerker: diensten van twaalf uur op, twaalf uur af. Deze kan direct een specialist inschakelen om uit te rukken. Soms benadert ADJ Milieutechniek zelf partijen om diensten aan te bieden, vaak wordt het ingeschakeld door overheden en bedrijven.

Ruim drieduizend keer per jaar rukken de rode wagens uit vanaf de Vierlinghstraat op het Werkendamse bedrijventerrein Bruine Kilhaven. Ze rijden door heel Nederland. Niet alleen om (chemisch) afval op te ruimen na branden. Ook voor zware verkeersongevallen waar auto's vloeistoffen lekken, afgevallen ladingen, vervuilde grond bij drugsdumpingen, wateroverlast en wegdekreiniging. De Jong: ,,Echt van alles."

Dit bleek vorig jaar nog maar eens op de A27 bij Hank waar een vrachtwagen in de vroege ochtend een grote lading zetmeel verloor. Er waren uren en verschillend materieel nodig om de dikke laag blubber van het stukje snelweg tussen Geertruidenberg en Hank te verwijderen.

Die diversiteit aan klussen maakt het noodzakelijk dat het wagenpark van tachtig voertuigen gespecialiseerd is: van bergingswagens, olieskimboten (om verontreiniging van oppervlaktewater op te ruimen), graafmachines, autolaadkranen tot (heetwater) wegdekreinigers en rolbezem- zuig-veegwagens. Sommige met speciale tanks die chemische vloeistoffen kunnen vervoeren.

Monteurs
Het bedrijf heeft vaste monteurs in dienst om het wagenpark te onderhouden, maar ook om voertuigen 'op maat' en voorzien van de juiste reinigingsapparatuur te bouwen. Dagelijks zijn zo'n vijftig man in touw, daarnaast beschikt het bedrijf over een flexibele schil van 25 mensen.

De Jong: ,,We hebben altijd een ploeg van tien man achter de hand." Dat is nodig, zegt hij, omdat het werk grotendeels onvoorspelbaar is. ,,En vaak zit er een tijdsdruk op, zeker als het om situaties in het verkeer gaat. Bij een lekkende tankwagen met zuur of gas bijvoorbeeld, is elke minuut kostbaar."

Wij gebruiken cookies op onze website om uw klikgedrag te meten. U kunt deze cookies uitzetten via uw browser maar dit kan het functioneren van onze website negatief aantasten.