Bacteriegroei in uw dieseltank?

Bacteriegroei in uw dieseltank? Filtratie op locatie!

Brandstoffilters vervangen, stilstand van uw machines, motorschade… de gevolgen van bacterieproblemen kunnen behoorlijk in de papieren lopen. 

Om deze onnodige kosten te voorkomen aan uw brandstofinstallatie of motor, biedt ADJ Milieutechniek een filtratieoplossing op uw eigen bedrijfslocatie met behoud van uw dieselproduct. De oplossing is dan ook vrij eenvoudig.

Uitleg filtratie en reiniging op uw locatie:

  1. Wij stemmen met u de demontage af, wilt u zelf het mangat losmaken van uw boven- of ondergrondse tank , of wilt u liever dat wij het doen?
  2. Wij komen bij u op locatie met een schone reinigingswagen;
  3. Wij zuigen en filteren met onze HCS Filterunit direct de diesel uit uw brandstoftank en slaan deze tijdelijk op in onze schone tankwagen; 
  4. Afhankelijk van de hoeveelheid "slijmslierten" voegen wij een bacteriebestrijder toe aan het product al naar gelang hoeveelheid vervuiling. Deze voorkomt dat bacteriën groeien en vervolgens slijmslierten produceren, deze preventieve werking is getest en goedgekeurd in de ASTM E1259-10 test, een internationale testmethode om bacteriegroei in diesel te meten.
  5. Wij reinigen, onder BRLk905 richtlijn, uw boven- of ondergrondse dieseltank en controleren op aanvullende problemen;
  6. Alvorens het product retour te storten ventileren (drogen) wij eerst de dieseltank;
  7. Eventuele leidingen en filters kunnen wij voor uw spoelen en vervangen (mits voorradig);
  8. Wij voeren het eindresidu af en u ontvangt een wettelijk afvoer- en tankreinigingscertificaat;
  9. U kunt weer tanken en ons doel is voornamelijk u weinig hinder te laten ondervinden van deze tijdelijke stagnatie.

Meer weten over deze aanpak, neemt u dan vrijblijvend contact met ons op via 085-2731850.

Wilt u uw tank aanmelden voor een filtratie en reiniging op locatie, vraag hier digitaal uw offerte aan en u ontvangt zo snel mogelijk een prijsaanbieding van ons!

Hoe ontstaat bacteriegroei in diesel?

Dieselbrandstof – ook de nieuwe soorten zoals HVO en GTL – is veel gevoeliger voor bacterievorming dan de oude gasolie van vroeger. De gevolgen zijn vaak niet mis: brandstoffilters slaan dicht, de brandstoftank(s) moet worden gereinigd en stilstand van uw wagen- of machinepark. In extreme gevallen kunnen zelfs de kleppen en injectoren van dieselmotoren schade oplopen. Hoe ontstaat deze bacteriegroei nu precies in de diesel?

Lees hieronder stap voor stap hoe bacteriegroei in diesel tot stand komt:

1. Bacterievrije brandstof
Vaak wordt gedacht dat bacteriën het gevolg zijn van (slechte) dieselkwaliteit. Maar diesel wordt tijdens de raffinage tot 350ºC verwarmd en is dus steriel oftewel bacterievrij. De meeste brandstofleveranciers hebben een zeer kort logistiek traject van raffinaderij tot bij de eindgebruiker. U mag dus aannemen dat u bacterievrije diesel geleverd krijgt.

2. Vochtige buitenlucht
Tijdens het aftanken daalt het brandstofniveau, waardoor van buitenaf lucht wordt aangezogen in de dieseltank. Buitenlucht bevat van nature uit (onschadelijke) microben. Met name tijdens de herfst en wintermaanden kan deze buitenlucht ook veel vochtigheid bevatten.

3. Water onderin de tank
Wanneer het vocht in de lucht gaat condenseren, komen waterdruppels in de diesel terecht. Deze zakken uit als vrij water naar de bodem van de tank waar ze een waterlaag vormen.

4. Bacteriën vormen slijmslierten
Door de combinatie van brandstofmoleculen (= voedsel), het water onderin de tank (= zuurstof) en de zon (= warmte), gaan bacteriën zich razendsnel vermenigvuldigen en slijmslierten vormen.

5. Filters slaan dicht
De bacteriën vormen een slijmlaag tussen het water en de diesel. Tijdens het tanken worden deze slijmslierten mee opgezogen waardoor brandstoffilters dichtslaan. De resterende bacteriën zakken uit naar de bodem van de tank en veroorzaken daar corrosievorming.

Bron: loonwerker.nl

Hoe meld ik een tankreiniging/tanksanering aan?

Heeft u een onder- of bovengrondse voorziening en die wilt u laten reinigen?

U kunt snel en veilig het online aanvraagformulier invullen, door middel van een vragenlijst kunnen wij u beter helpen en een gerichte  offerte toezenden. Na uw accoord op onze verstuurde offerte kunnen wij de werkzaamheden, in overleg met u, inplannen.

Bestaande klant en prijsafspraken? Geeft u svp aan dat u direct opdracht wilt geven, wij zullen binnen het gestelde saneringstermijn (5 a 10 werkdagen) de werkzaamheden, in overleg met u, inplannen!

Komt u er online niet uit of u loopt vast? Geen nood, neem dan gerust contact met ons op via 0183505964 (Afdeling tankreiniging).

Spoed? Geen nood, neem dan gerust contact met ons op via het meld alarmnummer 085-2731850.

Hoe ontstaat bacteriegroei in diesel?

Hoe ontstaat bacteriegroei in diesel?

Dieselbrandstof – ook de nieuwe soorten zoals HVO en GTL – is veel gevoeliger voor bacterievorming dan de oude gasolie van vroeger. De gevolgen zijn vaak niet mis: brandstoffilters slaan dicht, de brandstoftank(s) moet worden gereinigd en stilstand van uw wagen- of machinepark. In extreme gevallen kunnen zelfs de kleppen en injectoren van dieselmotoren schade oplopen. Hoe ontstaat deze bacteriegroei nu precies in de diesel?

Lees hieronder stap voor stap hoe bacteriegroei in diesel tot stand komt:

1. Bacterievrije brandstof
Vaak wordt gedacht dat bacteriën het gevolg zijn van (slechte) dieselkwaliteit. Maar diesel wordt tijdens de raffinage tot 350ºC verwarmd en is dus steriel oftewel bacterievrij. De meeste brandstofleveranciers hebben een zeer kort logistiek traject van raffinaderij tot bij de eindgebruiker. U mag dus aannemen dat u bacterievrije diesel geleverd krijgt.

2. Vochtige buitenlucht
Tijdens het aftanken daalt het brandstofniveau, waardoor van buitenaf lucht wordt aangezogen in de dieseltank. Buitenlucht bevat van nature uit (onschadelijke) microben. Met name tijdens de herfst en wintermaanden kan deze buitenlucht ook veel vochtigheid bevatten.

3. Water onderin de tank
Wanneer het vocht in de lucht gaat condenseren, komen waterdruppels in de diesel terecht. Deze zakken uit als vrij water naar de bodem van de tank waar ze een waterlaag vormen.

4. Bacteriën vormen slijmslierten
Door de combinatie van brandstofmoleculen (= voedsel), het water onderin de tank (= zuurstof) en de zon (= warmte), gaan bacteriën zich razendsnel vermenigvuldigen en slijmslierten vormen.

5. Filters slaan dicht
De bacteriën vormen een slijmlaag tussen het water en de diesel. Tijdens het tanken worden deze slijmslierten mee opgezogen waardoor brandstoffilters dichtslaan. De resterende bacteriën zakken uit naar de bodem van de tank en veroorzaken daar corrosievorming.

Bron: loonwerker.nl

Moet een ondergrondse tank conform BRL905 gereinigd worden?

Het reinigen van deze opslagtanks dient te geschieden met een door het reinigingsbedrijf geselecteerd reinigingsmiddel voor het desbetreffend opgeslagen product.Het reinigen van opslagtanks kan plaats vinden wanneer:

  • De opslagtank inwendig geïnspecteerd moet worden,
  • Er werkzaamheden aan of in de opslagtank moeten plaatsvinden,
  • Er een wisseling van product plaatsvindt,
  • De opslagtank verwijderd wordt, of definitief onklaar gemaakt wordt volgens de eisen van beoordelingsrichtlijn BRL-K902 of BRL-K904,
  • De opslagtank elders opnieuw geïnstalleerd wordt,
  • Een reparatie aan het opslagtanklichaam noodzakelijk is, of
  • Wanneer de eigenaar of opdrachtgever het nodig acht (bijvoorbeeld schoonmaken, e.d.).

Ik heb een bovengrondse tank? Mag ik deze tank zelf reinigen?

U mag als eigenaar altijd uw eigen tank reinigen, echter bevoegd gezag kan om een BRL 905 certificaat vragen, u moet namelijk aantonen dat de afvalstoffen en reiniging conform richtlijnen zijn uitgevoerd. U doet er verstandig aan om dit door een deskundig BRL 905 instantie uit te laten varen.

Is er een meldingsplicht voor een BRL-K905 reiniging?

Voor het reinigen van tanks volgens BRL-K905 geldt een meldingsplicht naar het bevoegd gezag van 4 werkdagen. Het bevoegd gezag kan, indien zij dit noodzakelijk acht eventueel lokale hulpdiensten zoals de brandweer inlichten en inschakelen.

Waar heeft BRL-K905 betrekking op?

BRL-K905 heeft betrekking op het reinigen van onder- en bovengrondse opslagtanks, inclusief de bijbehorende leidingen en eventuele appendages. Opslagtanks vallend onder het toepassingsgebied van deze BRL komen overeen met:

  1. Opslagtanks t.b.v. PGS-Klasse 1 t/m Klasse 4 vloeistoffen zoals gedefinieerd in PGS 28 en PGS 30.
  2. Opslagtanks t.b.v. chemicaliën zoals gedefinieerd in PGS 31.

Wij gebruiken cookies op onze website om uw klikgedrag te meten. U kunt deze cookies uitzetten via uw browser maar dit kan het functioneren van onze website negatief aantasten.